;


Sunday, November 22, 2009

Asas Kemulian Ibadah

0 comments
Rasululullah Saaw telah mewasiatkan kepada Imam Ali akan 3 hal ibadah yg di pandang mulia oleh Allah SWT;

1. Menjaga Perintah yg Wajib, bererti kita menjaga amalan2 yg yg di utama spt solat, puasa, zakat , namun bukan maksudnya kita perlu tinggalkan yg amalan yg sunat tp sekiranya amalan2 sunat ini keterlaluan sehingga mengancam amalan yg wajib maka perlu kita elakkan sbg contoh: Diskusi agama yg berlarutan sehingga lewat malam sehingga ada tertinggal solat subuh akibat keletihan.

2. Mematuhi Perintah yg di Larang, Ertinya kita jaga diri dari melakukan perkara perkara yg di tegah spt Menipu, berzina, membuka aurat, dan sebagainya termasuk yg paling berat mensyirikkan Allah SWT. Sayangnya ramai di antara kita terlalu menjaga yg wajid dan yg sunat sehingga luar biasa hebatnya namun mengabaikan perkara yg di larang ini termasuklah kesalahan yg mereka kata kecil iatu "tipu sunat" Sedangkan jelas di dalam Alquran Allah menyebutkan bahawa di datangkanNya para Rasul dan Nabi untuk menyampaikan kpd sekelian Umat akan perkara yg di suruh dan di tegah dan meminta umat bersyukur atas hidayah dan pemberianNya itu.

3. Bersyukur atas nikmatNya, Kita di minta oleh Allah SWT untuk bersyukur atas nikmat pemberianNya dan menyatakan kesyukuran itu dalam bentuk kata kata atau perbuatan sedang kita di beri akal , mata, hati dan kehidupan utk kita memikirkan akan kebesaran Allah SWT. Jgnlah kita menjadi kufur atas segala nikmat yg di berikan sehingga kita menukar kekayaan atau ilmu agama yg di beri kpd keperluan dunia atau dan kemungkaran yg melanggari hal ke 2 di atas. Atau kita mencela Allah dgn nasib yg buruk atas kita krn kita jahil mengenal sifat Allah dan diri kita sendiri.

Oleh itu hendaklah kita selalu mengucapkan Alhamdulillah atas apa saja rezeki dan nikmat yg kita peroleh sepanjang hidup ini dan ucaplah Innalillah... jika berdepan dgn perkara2 yg buruk. Semoga kita di Rahmati Allah dan tunjuki ke jalan yg lurus spt para2 syuhadah (syahid) yg bukan saja mereka hidup di sisi Allah malahan di beri rezeki. Insyaalah.


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin