;


Friday, June 26, 2009

Pengajaran Surah al Muddassir

0 comments
1. Wahai orang Yang berselimut!
2. bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia).
3. dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaranNya!
4. dan pakaianmu, maka hendaklah Engkau bersihkan.
5. dan Segala kejahatan, maka hendaklah Engkau jauhi.
6. dan janganlah Engkau memberi (sesuatu, Dengan tujuan hendak) mendapat lebih banyak daripadanya.
7. dan bagi (menjalankan perintah) Tuhanmu, maka hendaklah Engkau bersabar (terhadap tentangan musuh)!

Perbincangan pada malam ini adalah tentang surah al Muddassir yang merupakan surah yang menjadi watikah pelantikan Nabi Muhammad sebagai Rasul. Selepas turunnya wahyu ini Nabi Muhammad wajib menyampaikan ajaran Islam kepada masyarakat sekeliling. Inilah sebenarnya asas Ajaran Islam iaitu menyampaikan ada dari dari tuhan kepada manusia.

Ayat pertama
Allah menyeru Nabi Muhammad sebagai orang yang berselimut. Ini Kerana baginda masih lagi takut dan gerun dengan apa yang telah berlaku dengan kejadian wahyu yang pertama yang Jibril telah datang kepada baginda dalam keadaan yang menakutkan.

Ayat kedua
Allah telah memerintahkan nabi Muhammad agar bangun dan beri peringatan kepada masyarakat tentang Islam. Allah adalah tuhan yang telah menciptakan segalanya dan yang wajib diperhambahan diri dan wajib di taati segala perintahnya dan ditinggalkan segala larangannya. Rasululullah juga diperintahkan untuk memberi peringatan tentang azab neraka di akhirat bagi sesiapa yang engkar dan menolak ajaran Islam.

Ayat ketiga
Allah telah memerintahkan agar manusia mengagungkan Allah dalam apa jua aspek kehidupan. Hanya Allah yang dipuji dan dipuja setiap masa. Kata-kata Allah adalah benar dan tepat, tidak boleh didolak dalik lagi. Manusia di kira engkar jiga lebih mengagungkan orang lain lebih dari Allah. Siapakah yang lebih hebat dari Allah sehingga ianya dipuja dan dipuji melebihi Allah Taala. Allah telah memberi kita kehidupan yang amat indah ini, anggota badan yang amat sempurna, emosi dan perasaan amat tinggi dan pelbagai lagi. Selayaknyalah Allah dipuji dan dipuja kerana tanpa Allah kita tak akan dapat merasa ini semua. Orang lain yang kita puji dan puja sebagai contoh orang yang berkuasa dan berpangkat, apakah jasa mereka kepada manusia? Inilah perintah Allah yang terpaksa nabi bawa mengagongkan tuhan dan mengenepikan ketuanan manusa. Inilah sebab utama Abu Jahal dan penguasa Mekah sangat melenting dengan Rasulullah.

Ayat keempat
Sebagai seorang Islam yang beriman yang akan membawa wadah Islam, wajib bagi mereka untuk memastikan kebersihan pakaian dan tempat tinggal kerana kebersihana adalah satu tanda maruah tinggi dan ciri ketamadunan manusia. Bagaimana kita hendak memimpin manusia sedangkan kehidupan dan penampilan masih kotor dan menjijikkan. Disinilah dalil utama Islam mementingkan kebersihan.

Ayat kelima
Apa saja unsur yang negatif yang tidak mengundang apa-apa keuntugan hendaklah dijauhi. Hindarilah perkara-perkara yang menjadi sebab kemurkaan Allah yang menyebabkan kita layak menerima azab di Akhirat nanti.
Ayat keenam
Sebagai Orang Islam hendaklah mengingati bahawa hendaklah ikhlas dalam kehidupan. Jangan membuat sesuatu perkara dan mengarapkan balasan dan layana yang lebih baik. Jangan meletakkan harapan kepada manusia. Setiap perkara yang baik, Allah yang akan membalasnya.

Ayat ketujuh
Hendaklah kita bersabar kerana tuhan. Bersabar melaksanakan perintah Allah. Bersabar menyebarkan dakwah Islam. Bersabar membimbing masyarakat untuk memahami Islam. Sudah menjadi hukum alam bahawa penyebaran Islam akan mendapat tentangan dan cabaran. Ia perlu dihadapi dengan sabar dan itulah kunci kejaayaan

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin