;


Friday, June 26, 2009

Selsema Babi meningkat lagi

0 comments

"Nampaknya isu ini tidak berhenti begitu sahaja. Ianya berkembang setiap hari, jumlah pesakit bertambah. Rakyat harus melihat ini sebagai satu ancaman yang serius. Perlu sentiasa berjaga-jaga di mana sahaja sebab ianya merebak melalui udara."

Malaysiakini : Selsema Babi meningkat lagi – 105 kes

Wabak selesema babi ( yang sebelum ini Menteri Kesihatan mengarahkan penggunaan terma Infuenza A,H1N1 .Tak taulah untuk jaga apa , atau hati sapa?Dulu kalau kata selsema burung maka habislah jenis burung dibunuh bila ada yang pesakit berdekatan sekian jarak.Tapi kalau sebut Selsema babi takut habis babi di Paya Mengkuang di Melaka kut?Dan kini Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim menyarankan terma Influenza A, H1N1 kini ditukar kembali ke selsema babi. Sebelum ini semua media diarah menggunakan terma H1N1 sahaja ) terus merebak dengan jumlah setakat ini 105 kes apabila 14 lagi kes baru termasuk satu penularan tempatan disahkan hari ini.

Dua kelas SMK Abdul Rahim 2 di Kudat ditutup apabila seorang guru disahkan positif kes tersebut setelah pulang dari Istanbul, Turki.

Seorang murid berusia 9 tahun mendapat jangkitan tempatan, menjadikannya kes ke-15 sejak 17 Jun lalu.

Demikian diumumkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican hari ini.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin