;


Tuesday, August 17, 2010

Mana hilangnya keris yang sering diagongkan bila rakan seangkatan sendiri menikam dibelakang?...Dayus

0 comments

Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek diminta menghentikan perbuatannya yang 'ala DAP' kerana ia hanya akan membangkitkan rasa sakit hati kaum Melayu di negara ini.
Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Dr. Mohd. Puad Zakashi berkata, antaranya adalah tindakan Soi Lek menyentuh hak serta keistimewaan orang Melayu seperti mana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Beliau turut menyelar Soi Lek kerana menjadikan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) sebagai kambing hitam tetapi tidak menegur pertubuhan Cina seperti Dong Zong yang sering membangkitkan isu-isu sensitif.
"Begitu juga dengan permintaannya memperbanyakkan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC). Kerajaan tidak pernah mengabaikan usaha membina SJKC yang baru tetapi isunya ialah tanah dan kos. Soi Lek tahu mengenai perkara ini.
"Walau apa pun, di peringkat kerajaan sudah tentu keutamaan diberi kepada pembinaan sekolah kebangsaan kerana ia merupakan aliran utama dalam memenuhi hasrat Dasar Pelajaran Kebangsaan," katanya dalam blog puadzarkashii.blogspot.com.
Tulisannya itu sebagai mengulas kenyataan-kenyataan kontroversi Soi Lek yang disiarkan di akhbar-akhbar tempatan baru-baru ini.
Terbaru Soi Lek berkata, MCA tidak takut berkongsi pandangan dengan DAP dalam hal yang memberi keuntungan kepada masyarakat Cina.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mengulas tindak-tanduk Soi Lek itu mengingatkan MCA supaya jangan terlalu ghairah menjuarai kepentingan dan tuntutan kaum sendiri sehingga menjejaskan kestabilan serta keharmonian antara kaum di negara ini.
Mohd. Puad menjelaskan, tidak seperti sekolah jenis kebangsaan, sekolah kebangsaan bukan untuk pelajar Melayu sahaja sebaliknya ia adalah sekolah bagi semua kaum.
"Untuk pengetahuan Soi Lek, banyak lagi sekolah kebangsaan khususnya di pedalaman dan luar bandar yang daif. Sekolah ini dipenuhi oleh pelajar daripada pelbagai keturunan seperti Iban, Kadazan, Penan, Murut dan Kayan.
"Apakah sekolah mereka yang daif itu mesti diabaikan hanya untuk memenuhi desakan Soi Lek," katanya.
Dalam perkembangan berkaitan, Mohd. Puad berkata, tidak dinafikan kini timbul kebimbangan bahawa Soi Lek terikut-ikut dengan rentak dan cara DAP bagi meraih semula sokongan masyarakat Cina.
"Sokongan orang Cina kepada MCA ternyata merosot. Pilihan raya kecil di Hulu Selangor dan Sibu membuktikan segalanya-galanya," katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata, Soi Lek tidak pula boleh mengambil jalan mudah dengan menuding jari kepada UMNO kononnya sikap beberapa pemimpin memperjuangkan isu orang Melayu menyebabkan orang Cina lari daripada menyokong BN.
"Peliknya ada antara mereka termasuk Soi Lek bebas sesuka hati membangkitkan isu-isu sensitif yang akhirnya menyakitkan hati orang Melayu," katanya.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin