;


Sunday, May 31, 2009

Expotani Parlimen Kota Kaja '09

0 comments
Majlis Expotani Parlimen Kota Raja '09 dengan kerjasama Jabatan Pertanian bermula jam 8.00 pagi hingga jam 2.00 petang bertempat di Perkarangan Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Kota Raja dengan tema ' Pertanian menjana ekonomi keluarga'.
Antara objektif program adalah :-

1. Meningkatkan taraf ekonomi terutama golongan miskin dan ibu tunggal dalam kawasan Parlimen Kota Raja.
2. Menjadikan pertanian sebagai alat untuk menambahkan pendapatan keluarga walau pun secara kecil-kecilan.
3. Memupuk semangat memaksimumkan penggunaan ruang dalam kawasan rumah dan lain.

Perasmian majlis dilakukan oleh ADUN Sri Muda, YB Tuan Shuhaimi Shafie yang mana YB Shuhaimi juga menerangkan bahawa Kerajaan Negeri ada menyediakan pinjaman pertanian berjumlah RM 10000 dalam bentuk peralatan pertanian.

Sementara itu dalam ucapan alu-aluan YB Dr Siti Mariah, beliau mahu menjadi kan Parlimen Kota Raja yang termasuk didalamnya DUN Sri Muda sebagai 'Kota Limau Kasturi' dimana setiap keluarga menanam limau kasturi. 'Dengan perancanganyang rapi dan teratur saya percaya Limau Kasturi akan menjadi tanaman yang berjaya di Kota Raja seterusnya dipasarkan secara sistematik nanti', katanya.

Turut diadakan jualan pokok-pokok, buah-buahan, sayur segar dan barangan IKS, demontrasi membuat Taufu Fa, menyemai benih serta pelancaran kebun limau kasturi berkelompok. Kehadiran pengunjung yang diluar dugaan menyebabkan pendaftaran untuk mendapatkan starter KIT pertanian yang disediakan terpaksa dihentikan sekitar jam 11.30 pagi.


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin