;


Wednesday, May 27, 2009

PAS terima keahlian meraka yang ikhlas

0 comments
"PAS menerima mereka yang ikhlas menjadi ahli parti tanpa mengira latar belakang mereka"
Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang berkata, sejarah lampau PAS telah menunjuk bagaimana sikap keterbukaan dan keadilan dalam PAS apabila penaraju PAS dulu lahir dari pelbagai latar belakang.

Menjawab persoalan berkenaan keahlian, beliau menjawab "PAS juga sangat terbuka". Menurut beliau PAS menerima mereka yang ikhlas menjadi ahli parti tanpa mengira latar belakang orang tersebut.

Buktinya, sejarah lampau PAS telah menunjukkan keterbukaan dan keadilan ini, apabila penaraju PAS dulu lahir dari pelbagai latar belakang.

"Penubuhan PAS yang melibatkan golongan ulama', profesional dengan cara yang tidak ada tinggi antara satu sama lain, di mana mereka yang menubuhkan PAS bukan hanya Ahmad Fuad, Borhanuddin, termasuklah juga Dr Haji Abbas Elias bahkan perjalanan PAS ini turut melibatkan Aminuddin Baki, Profesor Ahmad Ibrahim, Profesor Ungku Omar dan individu lain," tambah beliau.

Malah menurut beliau, PAS bukan hanya menerima meraka yang berstatus dalam golongan terpelajar, penyertaan keahlian PAS termasuk mereka yang tidak terpelajar termasuk samseng dan penyamun turut diterima.

Beliau berkata, ini mencontohi tauladan Rasulullah s.a.w yang menerima semua kalangan penyamun untuk masuk ke dalam Islam, dan mereka ini ditarbiyah menjadi orang-orang yang soleh dan inilah diantara kejayaan yang telah dibina oleh PAS.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin