;


Thursday, October 1, 2009

Apa maksud agenda tersembunyi larangan SPR ?

0 comments


Apa maksud kenyataan Spr yang larang kibar bendera, logo dan gambar pemimpin Keadilan dan DAP. Yang tersuratnya SPR berlagak semacam kelab penyokong Umno, jadi balaci untuk Umno. Buat arahan yang jelas-jelas bagi kelebihan untuk Umno. Buat larangan untuk menyusahkan Pakatan Rakyat.


Alasannya, hanya bendera dan gambar pimpinan parti yang bertanding saja boleh 'dikibarkan'. SPR dah sediakan jawapan untuk dakwaan yang mungkin akan kita gunakan 'bendera Umno pun sepatutnya tak boleh sebab Umno tak bertanding, yang bertanding BN.
“BN mempunyai 14 parti gabungan dan mereka berdaftar. Tetapi pakatan pembangkang ini tidak berdaftar, ini bermakna, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak boleh memasang bahan kempen bersama Pas.

“Dalam istilah SPR, kita hanya mengiktiraf parti atau gabungan yang berdaftar. Bagi pakatan pembangkang ini, mereka tidak berdaftar. Saya pun hairan mengapa mereka tidak berdaftar,” kata beliau.

Arahan tu jelas sangat berat sebelah. Sebenarnya depa takut tengok kesepakatan yang Pakatan Rakyat tunjuk jauh lebih baik dari kesepakatan dalam BN.

Itu apa yang tersurat, tapi apa yang tersurat akibat dari larangan tu. Larangan tu sebenarnya semacam menyanggah hasrat PM sendiri dalam selogan 1 Malaysia yang nak perpaduan antara kaum.

Larangan ni sebenarnya menghalang perpaduan kaum dikalangan rakyat Malaysia. Kesepakatan dalam Pakatan Rakyat bukan 'melakonkan' perpaduan kaum di Malaysia macam yang ujud dalam BN. Terbukti perpaduan antara kaum dalam BN semakin terak.

Dalam Pakatan Rakyat, perpaduan sebenar dikalangan antara kaum semakin baik dan semakin erat. Tambah-tambah lagi akan terserlah masa PRK. Malah perpaduan tu melangkaui perbezaan agama jugak. Ahli dan penyokong dari 3 parti boleh bekerjasama secara yang cukup baik, akrab dan saling tolong menolong.

Mana boleh nak ujud perpaduan kaum di Malaysia kalau hanya (itupun kalau) ujud perpaduan dalam BN tapi tak ujud perpaduan kaum dalam Pakatan Rakyat. Dah tentu ahli dan penyokong parti-parti PR rakyat Malaysia jugak. Kecuali la kalau depa anggap ahli dan penyokong parti-parti PR sebagai bukan rakyat Malaysia.

Jadi, merujuk berita yang dilaporkan Utusan ni, tambah lagi satu gelaran untuk SPR. Selain dari jahi kelab penyokong Umno BN, SPR jugak dah jadi pemecah pelah antara kaum.

Rujukan
Dilarang berkempen – SPR

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin