;


Saturday, October 10, 2009

Undi Pos Diragui - PAS Kemuka Laporan Polis

0 comments
PAS mempertikaikan ketelusan undian pos ekoran kesalahan-kesalahan teknikal yang berlaku semasa proses pembuangan undi pos yang dilaksanakan pada 8 dan 9 Oktober yang lalu di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PUSASDA).
Satu laporan polis telah dibuat oleh wakil calon PAS, Ramli Ismail semalam setelah berlaku terlalu banyak keraguan dan kesalahan yang menyebabkan ketelusan pengundian pos tersebut dicurigai. Hal tersebut didedahkan oleh Pengarah Pilihanraya Kecil N-31 Bagan Pinang, Salahuddin Ayub di sidang media sebentar tadi.
  • "Kesalahan-kesalahan tersebut bertentangan dengan Peraturan 14(A) Perjalanan Pilihanraya yang mesti menggunakan daftar pemilih terbaru sebagai naskhah yang sahih," ujarnya pada sidang media harian PAS, di Markaz Induk PAS, Port Dickson hari ini.
Menurut laporan tersebut, perbezaan yang terdapat pada daftar pemilih tentera adalah tidak mempunyai nombor siri pengundi pos sebenar seperti yang dikeluarkan oleh daftar pemilih SPR, tidak mempunyai nombor tentera yang penuh, tidak mempunyai nombor identiti isteri pengundi pos, tidak mempunyai nombor lokaliti pengundi pos dan tidak mempunyai nombor kad pengenalan lama isteri pengundi pos.

Pada masa yang sama ujarnya, pengundi pos juga mengadu tidak mendapat sampul keutamaan terutamanya mereka yang berada dalam peralihan persediaan untuk pencen.
  • "Menurut maklumat, kesemua sampul tersebut telah dihantar ke MINDEF padahal pengundi tersebut tinggal di sekitar Bagan Pinang.
  • " Apa tujuan sampul tersebut dihantar ke MINDEF?" tegasnya.
Sementara itu, wakil calon yang juga Yang Dipertua PAS Teluk Kemang, Ramli Ismail melahirkan kekesalan apabila dia dan ejen pengundian calon tidak dapat menjalankan peranan didalam pusat pengundian pos sebagaimana proses pengundian biasa ekoran penggunaan daftar pemilih tentera yang berbeza dengan daftar pemilih SPR.
  • "Agen calon tidak bebas bergerak, tidak boleh mengesahkan identiti pengundi pos, tidak boleh mengesahkan bilangan keseluruhan pengundi pos, tidak boleh mengesahkan bilangan sebenar pengundi pos yang hadir dan tidak hadir, dan tidak boleh mengesahkan pengundi pos yang meragukan," katanya.
Tegasnya, apa yang berlaku jelas bercanggah dengan hasil pertemuan pihak PAS dengan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof pada 28 September dan 8 Oktober yang lalu, yang memberi hak kepada agen calon sepertimana yang berlaku semasa Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu yang lalu.

Malah Pengarah Jentera Operasi PAS, Pilihan Raya Kecil Dun Bagan Pinang berkata, terdapat aduan dari pengundi pos mengenai salahguna kuasa Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan yang berkempen di dalam satu majlis jamuan hari raya di Institut Kejuruteraan Tentera Darat.
  • "Menteri Besar tersebut menggunakan jawatannya untuk meminta pengundi memilih Isa sebagai wakil rakyat " ujarnya.
Pada majlis yang sama juga katanya, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Mohd Zahid Hamidi mengugut tentera untuk menarik balik projek-projek yang dijanjikan sebelum ini.
  • "Zahid Hamidi berkata, kita ada banyak lagi projek untuk tentera, tapi kita kena tengok kertas undi dulu la," jelasnya.
Tambahnya lagi, pemuda PAS telah menghantar bukti rakaman ucapan tersebut kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia semalam. Kita serahkan kepada pihak berkuasa berkaitan untuk mengambil tindakan selanjutnya.

Sumber - Pilihanraya Kecil N-31 DUN Bagan Pinang

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin