;


Sunday, October 4, 2009

ISA MENANG, KERAJAAN MAT HASSAN TAK STABIL

0 comments
Ramai pemerhati politik meramalkan jika calon perasuah, Isa Samad menang di Bagan Pinang kerajaan Negeri Sembilan pimpinan Mat Hassan menjadi tidak stabil. Ini kerana Isa yang masih mempunyai pengaruh di kalangan pimpinan Umno di peringkat cawangan dan Bahagian sudah tentu akan cuba untuk menggugat Mat Hassan ayng terkenal dengan kerajaan adik beradik.
Sekarang inipun Mat Hassan sebenarnya berhadapan dengan masalah dalaman yang parah dengan penentangan terbuka Ketua Umno Bahagian Seremban, Ishak Ismail dan juga isu rasuah 5 orang ADUNnya. Jika Isa menang sudah tentu keadaan menjadi lebih rumit dan mencabar bagi Mat Hassan.
Tidak mustahil selepas ini penyokong Isa akan mendesak Mat Hassan supaya berundur dari jawatannya Menteri Besarnya lebih-lebih prestasi Mat Hassan yang merudum teruk selepas BN Negeri Sembilan gagal mempertahankan majoriti 2/3 pada Pilihanraya Umum lalu. Malah kini BN hanya mempunyai majoriti 4 kerusi DUN sahaja selepas kematian ADUN Bagan Pinang.

Andaikata BN tewas di Bagan Pinang majoriti BN menjadi 3 kerusi sahaja ini menjadikan Kerajaan BN adalah kerajaan yang goyah dan bila-bila masa boleh tumbang.
Isa seorang pemimpin berpengalaman sudah tentu akan menggunakan segala taktik dan strategi untuk menaiki heirarki politik Umno lebih-lebih lagi akar umbi Umno dikatakan lebih senang dengan cara Isa berbanding Mat Hassan.
Mat Hassan benar-benar tersepit sekarang kerana jika Isa menang kedudukannya sebagai Menteri Besar tergugat dan jika Isa kalah kedudukan BN sebagai kerajaan negeri pula goyah. Mat Hassan semakin pening ditelan mati mak diluah mati bapak. Kemam je lah nampaknya ............
Sementara itu Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Mohamad Nizar Jamaluddin juga berpendapat bahawa jika Tan Sri Isa Samad menang dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang, ia boleh menjejaskan kestabilitan di Negeri Sembilan kerana beliau akan menjadi ancaman kepada Menteri Besar, Datuk Mohamad Hassan.
Beliau berkata demikian pada majlis sambutan pesta tanglung di Bagan Pinang malam tadi.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin